مقالات

نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

سیستم هیدرولیکی در یک بیل مکانیکی، دارای نقش‌های بسیار حیاتی و مهمی‌ می‌باشد و بدون آن‌ بسیاری از فعالیت‌های بیل مکانیکی دچار اختلال می‌شود. پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک، انرژی مکانیکی را که بوسیله موتورهای الکتریکی، احتراقی و یا سایر منابع قدرت تامین می‌گردد به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند.
از جمله مهم ترین وظایف این سیستم در بیل‌های مکانیکی می‌توان به انتقال انرژی موتور، کنترل و حرکت باکت، بالا و پایین بردن جک و کمک به جهت گیری بیل مکانیکی اشاره کرد.
حال سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که شناسایی و تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو به چه صورت است؟امروز، در تراک کوماتسو، اینجاییم تا با بررسی نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی و شناسایی میزان استاندارد آن، شما را در این مورد راهنمایی کنیم.

انواع پمپ‌های هیدرولیک موجود در بیل مکانیکی

قبل از آن که در مورد نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با مهم ترین پمپ‌های هیدرولیکی موجود در بیل مکانیکی آشنا شویم:

پمپ اصلی:

اصلی ترین و حیاتی ترین پمپ هیدرولیکی موجود در بیل مکانیکی است که دارای قدرت پمپاژ بسیار بالایی است. معمولا قدرت این پمپ به وسیله‌ پمپ پیستونی با حجم سیال تامین می‌شود.

پمپ دنده ای:

وظیفه اصلی این پمپ در بیل مکانیکی، پمپاژ روغن هیدرولیک با مقدار معین و ثابتی است. بسته به نوع بیل مکانیکی شما، میزان روغنی که توسط این پمپ به جریان در می آید متفاوت است. در تنظیم پمپ بیل مکانیکی، این بخش باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

پمپ گردان:

پمپ گردان به نوعی پمپ هیدرولیک پیستونی گویند که بخشی از انرژی پمپ اصلی را دریافت کرده و سپس انرژی دریافت شده توسط آن را به صورت دورانی به گیربکس گردان منتقل می‌کند.

پمپ حرکت:

پمپ حرکت از انواع پیستونی بوده که با عملکردی مشابه با پمپ گردان، انرژی دریافت شده از پمپ مادر را به گیربکس چرخ منتقل کرده و باعث حرکت ماشین می‌شود‌.

نحوه شناسایی فشار استاندارد پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

از آنجایی که فشار پمپ هیدرولیکی هر بیل مکانیکی به موارد بسیاری بستگی داشته و با بیل‌های دیکر متفاوت است، نمی‌توان از یک میزان فشار ثابت برای همه بیل‌های مکانیکی استفاده کرد. بنابراین برای پیدا کردن فشار مناسب پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی تنها دو راه وجود دارد:

مطالعه :   آشنایی با لیفتراک کوماتسو

استفاده از دفترچه راهنما :

معمولا فشار مناسب پمپ هیدرولیکی جلویی و عقبی در بخش سیستم هیدرولیک دفترچه راهنما مشخص شده است.

استفاده از سیستم مانیتورینگ بیل مکانیکی :

اگر بیل مکانیکی شما نیز دارای سیستم مانیتورینگ وضعیت بیل مکانیکی است، لازم نیست نگران چیزی باشید چرا که با فشردن کد آیتم ۰۱۱ و ۰۱۲ می‌توانید از وضعیت فشار پمپ هیدرولیکی جلویی و عقبی خود مطمئن شوید. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که این کد ممکن است برای بعضی از بیل‌های مکانیکی متفاوت باشد.

چگونگی تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

تنظیم فشار پمپ در پمپ‌های مختلف مقداری با یکدیگر متفاوت بوده و و کار با هرکدام از آن ها نیازمند فردی با تجربه و کاربلد در این زمینه است. با این حال، در این بخش به بررسی روند کلی و مشترک تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی می پردازیم:

آماده سازی :

قبل از شروع فرایند تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی، مطمئن شوید که تجهیزات ایمنی لازم مانند دستکش، عینک ایمنی و لباس مناسب را در اختیار دارید.

بررسی فشار فعلی :

بعد از آن که پمپ هیدرولیک را پیدا کردید، فشار فعلی پمپ را اندازه گیری کرده و آن را بررسی کنید. برای اندازه گیری فشار در درگاه تست پمپ هیدرولیک از فشار سنج استفاده کنید.

شیر تنظیم فشار را پیدا کنید :

پس از اندازه گیری فشار فعلی، شیر تنظیم فشار را پیدا کنید. شیر معمولاً در نزدیکی پمپ هیدرولیک قرار داشته و با یک برچسب یا علامت خاص مشخص شده است.

دریچه کمکی را باز کنید :

با باز کردن دریچه کمکی، احتمال انفجار پمپ در هنگام تنظیم فشار تقریبا به صفر رسیده و می توانید با خیال راحت به تنظیم آن بپردازید.

بوبین دریچه باردار را باز کنید :

در این مرحله، بعد از باز کردن بویین دریچه باردار، پمپ را از حالت خودکار خارج کنید و کنترل آن را به صورت دستی در اختیار بگیرید.

دریچه خروجی پمپ را ببندید :

البته به شرطی که قبلا از باز بودن دریچه کمکی خود مطمئن شده باشید

فشار را تنظیم کنید :

صبر کنید تا پمپ شروع به فعالیت کند و سپس با استفاده از آچار، پیچ تنظیم روی شیر تنظیم فشار را بچرخانید تا در صورت نیاز فشار را کم یا زیاد کنید. اگر نیاز به افزایش فشار دارید، پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر نیاز به کاهش فشار دارید، پیچ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

فشار را دوباره بررسی کنید :

پس از انجام تنظیمات، از فشارسنج برای اندازه گیری مجدد فشار در درگاه تست استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه فشار به درستی تنظیم شده است، فشار جدید را با فشار قبلی مقایسه کنید.

بیل مکانیکی را تست کنید :

بیل مکانیکی را راه اندازی کنید و حرکات و عملکردهای کاری آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی با موفقیت انجام شده است. در صورت وجود هرگونه مشکل، پیشنهاد می کنیم حتما به یک تعمیرگاه متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر شما هم مانند بسیاری از کارفرمایان و صاحبان بیل مکانیکی دوست ندارید تا هر چند وقت یکبار درگیر تعمیرگاه ماشین‌های سنگین شوید، باید به پمپ‌های هیدرولیک بیل مکانیکی خود توجه ویژه ای داشته باشید. در این مقاله به بررسی انواع پمپ‌های هیدرولیک بیل مکانیکی و نحوه تنظیم فشار آن‌ها پرداختیم.تراک کوماتسو مرکز فروش انواع قطعات بیل کوماتسو و لوازم پمپ هیدرولیک بیل کوماتسو در ایران.

1 فکر در مورد “ نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

  1. اکبر حاجی‌زاده گفت:

    سلام من یه بیل ۹۱۴لیبهر دارم که پمپ دو طبقهlpvb100 بر روی ان است که هر دو ماه پمپ شفت میبرد و باکم بود لوازم لیبهر۹۱۴با مشگل بزرگی مواجه هستیم اگر براتون مقدور میباشد در برنامه اموزشی خود در مورد پمپ lpvb100 نحوه بستن تنظیم پمپ برنامه بگزارید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *