مقالات

دلایل خرابی لاستیک دامپتراک

دلایل خرابی لاستیک دامپتراک

یکی از مهم ترین و اساسی ترین ابزار‌های حمل و نقل مواد در صنایع راه سازی و ساختمان سازی دامپتراک‌ها هستند. این دامپتراک‌ها معمولا برای انتقال و جابجایی مواد از زنجیر و یا لاستیک کمک می‌گیرند.خرابی و یا ایجاد ایراد در لاستیک دامپتراک‌ها، نه تنها می‌تواند به دامپتراک آسیب برساند، بلکه ممکن است تمامی‌فعالیت‌های عمرانی کارفرما را تا چندین روز به تعویق بیاندازد و باعث بوجود آمدن ضرر و زیان‌های سنگینی شود.ما نیز در این مقاله از تراک کوماتسو قصد داریم تا به بررسی دلایل خرابی لاستیک دامپتراک و طریقه نگهداری از لاستیک‌های سنگین بپردازیم تا شما نیز بتوانید قبل از خراب شدن لاستیک دامپرتراک خود، از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

علل خرابی لاستیک دامپتراک

خرابی لاستیک دامپتراک می‌تواند دارای دلایل بسیاری باشد که بعضا قابل کنترل و گاهی حتی غیر قابل کنترل هستند. در این بخش به بررسی مهم ترین و اساسی ترین دلایل خرابی لاستیک دامپتراک می‌پردازیم:

رعایت نکردن قانون ۲۰-۱۰-۱۰:

قانون ۲۰-۱۰-۱۰ یکی از قوانینی است که رعایت نکردن آن می‌تواند آسیب بسیار زیادی را به تایر‌ها برساند. طبق این قانون حداکثر در ۱۰ درصد اوقات اجازه دارید دستگاه را با بیش از ۱۰ درصد بار نامی‌به کار بگیرید و هیچگاه نباید دستگاه را با بیش از ۲۰ درصد بار نامی‌به کار بگیرید.

گرمای بیش از حد لاستیک‌ها:

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث خرابی لاستیک دامپتراک شود، گرم شدن لاستیک‌ها است. از اصلی تری دلایل گرم شدن لاستیک‌ها می‌توان به سرعت زیاد دامپتراک، استراحت ندادن به لاستیک‌ها و حمل بار بیش از حد اشاره کرد.

فشار باد نادرست لاستیک‌ها:

همانطور که اکثر ما می‌دانیم، اگر فشار باد لاستیک هر خودرویی از حد استاندارد خودش کمتر و یا بیشتر باشد، هم به لاستیک فشار آمده و هم انتقال قدرت از موتور به سمت لاستیک‌ها با بازدهی کمتری صورت می‌گیرد.

مطالعه :   آشنایی با شرکت دراج رفسنجان

آج تایرها:

اگر عمق آج تایر‌های لاستیک رو به کاهش باشد، لاستیک برای حرکت دادن دامپتراک به سمت جلو مجبور به صرف انرژی بیشتری است که این امر باعث آسیب به لاستیک می‌شود.

سطح زمین مورد فعالیت دامپتراک:

به طور کلی، هرچه محل فعالیت دامپتراک از مواد و سنگ‌های سخت تر و برنده تری پوشیده شده باشد، احتمال خرابی و پوسیدگی لاستیک دامپتراک نیز بیشتر می شود. بنابراین اگر قصد داشته باشید از دامپتراک خود در معادن استفاده کنید، باید بیشتر مراقب لاستیک‌های دامپتراک خود باشید.

اشکال فنی در سیستم ترمز:

اشکال فنی در ترمز می‌تواند باعث ایجاد فشار زیادی بر روی لاستیک‌های دامپتراک شود.

تغییر جهت ناگهانی دامپتراک:

هرگونه تغییر ناگهانی فرمان دامپتراک می‌تواند باعث خراشیده شدن بیش از حد لاستیک‌های دامپتراک شود. همچنین، سعی کنید در هنگام ثابت بودن دامپتراک، از حرکت دادن چرخ‌ها خودداری کنید.

گذر زمان:

هرچقدر هم که برای سالم نگه داشتن لاستیک های بیل مکانیکی خود تلاش کنیم باز هم نمی توانیم آن را از تمام آسیب های بیرونی سالم نگه داریم چرا که با گذر زمان این لاستیک ها خورده شده و به تعویض نیاز پیدا می کنند.

نگهداری لاستیک دامپتراک

اگر شما نیز دوست دارید دیرتر از دیگر صاحبان دامپتراک اقدام به تعویض لاستیک‌های دامپتراک خود کنید، در این بخش به بررسی نکاتی مبنی بر نگه داری لاستیک دامپتراک می‌پردازیم:

بررسی باد لاستیک‌ها:

سعی کنید هر چند وقت یکبار از استاندارد بودن باد لاستیک‌های دامپتراک خود مطمئن شوید.

چک کردن عمق آج لاستیک دامپتراک:

بهتر است هر دو هفته یکبار عمق آج لاستیک‌ها چک گردد

تعویض به موقع لاستیک‌ها

تنظیم ترمز‌ها و میزان دقت فرمان

خنک کردن لاستیک‌ها:

اگر احساس می‌کنید فعالیت لاستیک‌های دامپتراک شما بیش از حد استاندار است، سعی کنید با استفاده از آب و یا سیستم‌های خنک کننده لاستیک خود را خنک نگه دارید.

سخن پایانی

یکی از اصلی ترین بخش‌ها در ماشین آلات راهسازی از جمله دامپتراک ها، لاستیک‌ها می باشند. عدم رسیدگی و نگه داری مناسب لاستیک‌ها می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های گزافی برای صاحب دامپتراک گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر از قطعات دامپتراک کوماتسو میتوانید با ما در ارتباط باشید. امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را در نگه داری بهتر از دامپتراک خود راهنمایی کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *