مقالات

اسکریپر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اسکریپر چیست و چه کاربردی دارد

همانطور که در مقالات بسیاری نیز اشاره کردیم، یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین فعالیت‌ها در حوزه معدن کاری و راهسازی، بحث جابجایی مواد مختلف و عملیات تسطیح خاک است. برای انجام چنین فعالیت هایی می‌توانیم از بولدوزرها استفاده کنیم.
اما گاهی اوقات به دلیل عدم در دسترس بودن بولدوزرها، و یا گران قیمت بودن آن‌ها، نمی‌توانیم به طور مداوم و همیشگی از این وسیله ها برای انجام فعالیت‌های عمرانی و یا راهسازی خود استفاده کنیم. اینجاست که اسکریپر‌ها به کمک ما می‌آیند!
اگر شما نیز کنجکاو شده اید تا در مورد ماشین اسکریپر و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این بخش از وب سایت تراک کوماتسو (مرکز فروش قطعات کوماتسو) قصد داریم تا به توضیح همین موضوع بپردازیم.

اسکریپر چیست

به طوری کلی، ماشین‌های اسکریپر وسیله های قدرتمند و سنگینی هستند که برای جابجایی سریع و کارآمد مقادیر زیادی خاک، سنگ و یا مواد دیگر از یک مکان به مکان دیگر طراحی شده‌اند. از اسکریپر‌ها معمولاً در محل های ساخت و ساز، معادن، و زمین‌های کشاورزی استفاده گسترده ای می‌شود.
همچنین(همانطور که در بخش ابتدایی نیز اشاره کردیم)، اسکریپرها ماشین آلاتی می‌باشند که از آنها در زمانی استفاده می شود که بکارگیری بولدوزر اقتصادی نبوده و باعث وارد شدن ضرر به کارفرما و یا صاحبان سرمایه می شود. بنابراین، اگر قصد جابجایی خاک و یا زباله در مقادیر زیاد را دارید ولی بودجه کافی برای استفاده از بولدوزر را ندارید، پیشنهاد ما استفاده از دستگاه اسکریپر است.
در حالت کلی، یک دستگاه اسکریپر می‌تواند کار ۵ ماشین مختلف را انجام دهد(البته با قدرت و پیچیدگی کمتر):

  • کندن مواد خاکی(بولدوزر)

  • بارگیری خاک کنده شده(لودر)

  • حمل مواد حفاری شده( کامیون‌ها یا واگن‌ها)

  • قادر به تسطیح سطح راه هنگام تخلیه و پخش مواد بارگیری شده است(گریدر )

  • می‌تواند جاده را کوبیده وغلتک بزند(غلتک)

ویژگی‌های اسکریپر

برخی از ویژگی های اکریپر عبارتند از :

ظرفیت بالا :

دستگاه اسکریپر ظرفیت زیادی برای موادی مانند خاک، شن و سنگ دارد. در حالت کلی، این دستگاه می‌تواند تا حداکثر ۴۰ متر مکعب مواد را در خود جای دهد!

تیغه قابل تنظیم :

دستگاه‌های اسکریپر دارای یک تیغه قابل تنظیم هستند که بسته به نیاز می‌تواند در زوایای مختلف تنظیم شود. این امر باعث می‌شود که مواد در جهات مختلف حرکت کنند و میزان عمق و عرض برش در خاک کنترل شود.

موتور قدرتمند :

این دستگاه مجهز به موتوری است که توان خروجی بالایی تولید می‌کند و سپس با کمک یک سیستم انتقال قدرت، این نیرو به بخش‌های مختلف منتقل می‌شود.

کنترل کشش :

کنترل کشش یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه اسکریپر است، به ویژه هنگام کار در زمین‌های ناهموار. این ویژگی به ماشین کمک می‌کند تا کشش و ثبات را برای مانور بهتر حفظ کند.

سیستم هوشمند :

برخی از دستگاه‌های اسکریپر مدرن مجهز به یک سری سیستم‌های هوشمند هستند که به اپراتورهای دستگاه این امکان را می‌دهد تا موقعیت مکانی خود را ردیابی کنند، عملکرد خود و دستگاه را زیر نظر بگیرند، و هشدارها و اعلان‌ها را به سرعت دریافت کنند.

راحتی اپراتور :

ماشین‌های اسکریپر با در نظر گرفتن راحتی اپراتور طراحی شده اند. آنها دارای کابین‌هایی جادار با صندلی‌های راحت، تهویه مطبوع و عایق صدا هستند که به اپراتور این اجازه را می دهد تا به راحتی به و برای مدتی طولانی به فعالیت و کار بپردازد.

مطالعه :   کامپیوتر بیل مکانیکی کوماتسو

تطبیق پذیری با تجهیزات دیگر :

ماشین‌های اسکریپر بسیار تطبیق پذیر بوده و می‌توانند به راحتی با دیگر تجهیزات راهسازی هماهنگ شوند. به طور مثال، آنها را می‌توان با اتصالات مختلفی مانند چاک دهنده، تیغه فشاری و یا باکت برای انجام کارهای مختلف هماهنگ کرد.

انواع اسکریپر‌ها

انواع دستگاه های اسکریپر عبارتند از :

دستگاه اسکریپر تک موتوره

نوعی از دستگاه‌های اسکریپر بوده که در آن از یک موتور استفاده می‌شود. این دستگاه شامل یک کاسه و یک پیش بند است که بار را می‌پوشاند و مانع بیرون ریختن آن از بالا می‌شود. همچنین کاسه در این مدل از اسکریپرها دارای بالابرهای هیدرولیک است که باعث می شود به موتور فشار کمتری وارد شود. به دلیل ضعیف تر بودن این نوع اسکریپر‌ها، از آن‌ها بیشتر برای فعالیت‌های راهسازی ساده استفاده می‌شود و بنابراین با نام اسکریپر راهسازی نیز شناخته می‌شود.

دستگاه اسکریپر دو موتوره

اسکریپرهای دو موتوره برای زمین‌هایی که کمی ‌سخت تر از محل کار معمولی هستند، مناسب می باشند. در این دستگاه قدرتمند، علاوه بر وجود یک موتور اصلی، یک موتور نیز در تریلر دستگاه قرار دارد که باعث افزایش چند برابری کارایی آن می شود. پیشنهاد می‌کنیم از این دستگاه اسکریپر در محیط های مرطوب یا در خاک های نرم مانند ماسه بهره ببرید.

دستگاه اسکریپر بالابر

نوعی از اسکریپر معدنی بوده که نه تنها آشغال و خاک را از بین می‌برد بلکه آن‌ها را به خوبی مخلوط و یکدست می‌کند.

دستگاه اسکریپر کششی

همانطور که از نام این اسکریپر‌ها مشخص است ، این دستگاه شامل یک تریلر بدون موتور است که برای استفاده باید به وسیله متحرک دیگری متصل شود. وسیله ای که این دستگاه اسکریپر را می کشد باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند وزن آن را به خوبی تحمل کند. دستگاه اسکریپر کششی برای کشاورزان محلی بسیار کارآمدتر است.

دستگاه اسکریپر کشاورزی

یکی دیگر از انواع اسکریپرهای معروف و پرکاربرد، اسکریپر های مخصوص فعالیت های کشاورزی هستند. در کشاورزی، از این وسیله های پرکاربرد اغلب برای تسطیح زمین و آماده سازی خاک استفاده می شود. از آنها می توان برای حذف علف های هرز، سنگ ها و سایر زباله های خاک استفاده کرد و سطح صاف و همواری برای کاشت محصولات ایجاد کرد. این امر کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که بذرها در عمق مناسبی از زمین کاشته می شوند و در بهترین حالت خود رشد و نمو می کنند. به طور مثال، اسکریپر پشت تراکتوری، نوع از اسکریپر های کشاورزی بوده که علاوه بر آماده سازی خاک، توانایی حذف کود و سایر مواد آلی از انبارها و اصطبل ها را دارد.
با تمام این اوصاف، توجه به این نکته مهم است که استفاده نادرست از اسکریپرهای کشاورزی ممکن است اثرات منفی زیست محیطی داشته باشد. به عنوان مثال، خراش دادن یا حفر بیش از حد خاک می تواند منجر به فرسایش و تخریب خاک شود که این امر آسیب های زیادی به اکوسیستم طبیعت می رساند و عملکرد و بازدهی محصول را در طول زمان کاهش می دهد. بنابراین، برای کشاورزان ضروری است که از اسکریپر ها به طور مسئولانه استفاده کنند و هرگونه آسیب احتمالی به محیط زیست را به حداقل برسانند.

سخن پایانی

در این مقاله از تراک کوماتسو سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد اسکریپرها و انواع آن‌، شما را با این وسیله بسیار کاربردی بیشتر آشنا کنیم. همان طور که در قسمت های بالا اشاره کردیم، در پروژه های کوچک با بودجه محدود، از این دستگاه بجای بلدوز استفاده می شود. در رابطه با بلدوزر ها نیز، شما عزیزان میتوانید جهت خرید قطعات بلدوزر کوماتسو، با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *