مقالات

مشخصات فنی دامپتراک کوماتسو

مشخصات فنی دامپتراک کوماتسو

کوماتسو یکی از شرکت‌های ساخت ماشین آلات راهسازی است که در کشور ژاپن فعالیت دارد. این شرکت تا به امروز وسیله‌های زیادی را تولید کرده و در اختیار کاربران قرار داده است که یکی از این وسیله‌ها، دامپتراک است. دامپتراک‌ها کاربردهای زیادی دارند و مشخصات فنی آن‌ها نیز متمایز با سایر ماشین‌های راهسازی است. به همین دلیل ما در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم در مورد مشخصات فنی دامپتراک کوماتسو با شما صحبت کنیم.

دامپتراک کوماتسو چیست

قبل از بررسی مشخصات دامپتراک کوماتسو، ابتدا باید به این سوال جواب بدهیم که اصلا دامپتراک کوماتسو چیست؟

به کامیون‌های غول پیکر و سنگینی که شرکت کوماتسو آن‌ها را تولید می‌کند، دامپتراک گفته می‌شود. امروزه بسیاری از افراد به دنبال دانستن مشخصات فنی انواع دامپتراک‌های کوماتسو هستند تا از این طریق بتوانند بهترین وسیله را متناسب با نیازهای خود خریداری کنند.

از آنجایی که اغلب اوقات مسیرهای مربوط به راهسازی همه و همه دارای پیچ و‌ خم‌های زیادی هستند، باید از چنین وسیله‌ها و ماشین آلاتی برای جا به جا کردن سنگ و ماسه و شن و … استفاده شود. به همین دلیل طراحی لاستیک‌ها، طراحی ظاهر، طراحی موتور و طراحی سرعت این وسیله‌ها بر اساس نکات ایمنی مهم انجام شده است. اگر شما از مشخصات فنی و کاتالوگ دامپتراک کوماتسو مطلع باشید و سپس از این وسیله‌ها استفاده کنید، کاربردهای منحصر به فردی را از آن‌ها در انواع صنایع به خصوص صنایع سدسازی، صنایع موج شکن و … خواهید داشت.

انواع دامپتراک کوماتسو

دامپتراک استاندارد :

رایج ترین و ساده ترین نوع دامپ تراک، دامپ تراک استاندارد است. این دامپ تراک ها دارای یک سیلندر هیدرولیک ساده و استاندارد است که بخش عقبی را به صورت عمودی بالا و پائین می برد تا بار را تخلیه کند. به دلیل کاربرد زیاد، اکثریت مدل های دامپتراک کوماتسو از همین مدل هستند.

دامپتراک مفصلی :

این نوع دامپتراک ها دارای یک لولا بین کابین و بخش عقبی هستند که به آن ها اجازه می دهد تا در فضاهای تنگ مانور و حرکت بهتری داشته باشند. همچنین، از این نوع دامپتراک ها می توانید برای کار در مکان های سخت و صعب العبور نیز استفاده کنید.

دامپتراک های ترانسفر :

این نوع دامپ تراک دارای یک تریلر کاملا مجزا است که ابتدا به صورت مستقل بارگیری می شود و سپس برای حمل و نقل به دامپتراک اصلی متصل می شود. توجه داشته باشید که تریلر متصل شده به دامپ تراک باید وزن و حجم متناسب با دامپ تراک را داشته باشد.

سوپر دامپتراک ها :

دامپتراک هایی عظیم و قدرتمند هستند که دارای یک محور عقب اضافی بوده که به شما امکان می دهد بار بسیار سنگین تری را نسبت به دامپتراک های استاندارد حمل کند. چندین دامپتراک کوماتسو هستند که این قدرت و کیفیت لازم را برای فعالیت های سنگین دارا هستند.

مطالعه :   مشخصات بیل مکانیکی کاترپیلار 6060

دامپتراک تخلیه کناری :

نوعی نسبتا مدرن و کاربردی از دامپتراک ها بوده که برای تخلیه بار، به جای خم شدن به سمت عقب، به یک طرف دامپتراک کج می شود. استفاده از این دامپتراک ها برای تخلیه بار در کنار جاده ها یا فضاهای باریک مفید است. همچنین، در این نوع دامپتراک ها، مدل و کیفیت جک ها دارای اهمیت بسیاری است تا در هنگام تخلیه بار، دامپتراک کج نشود.

دامپتراک چرخ زنجیری :

علاوه بر دامپتراک های چرخ لاستیکی، یکی دیگر از مدل های دامپتراک کوماتسو که معروفیت بالایی دارند، دامپتراک های چرخ زنجیری هستند. وجود چرخ زنجیری در وسایل نقلیه سنگین به آن ها این امکان را می دهد تا به راحتی در مکان های صعب العبور به حرکت بپردازند.

مشخصات فنی دامپ تراک کوماتسو

  • به طور کلی امروزه وزن این ماشین‌ها را ۳۶ تن برآورد کرده‌اند که سایز لاستیک آن‌ها۱۸٫۰۰-۳۳-۳۲Pr است.
  • در میان مشخصات فنی انواع دامپتراک کوماتسو، مشخصات مربوط به موتور از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. ظرفیت مخزن سوختی که در این ماشین‌ها تعبیه شده است، ۴۸۴ کیلوگرم است که می‌تواند قدرتی معادل یا ۵۱۸ اسب بخار را به هر کدام از این ماشین آلات بدهد. این موتور با حداکثر گشتاور ۲۲۱ nm و در مدل Komatsu SAA6D140E – ۵ بر روی این ماشین‌ها قرار می‌گیرد و کارایی ویژه‌ای را از آن‌ها به نمایش می‌گذارد.
  • وزن باربری این خودروها حدود ۳۵ تن است‌؛ یعنی شما می‌توانید ۳۵ تن شن، ماسه و خام را در یکبار رفت و آمد از جایی به جای دیگر منتقل کنید و از این طریق فرآیندهای صنعتی را تسریع ببخشید.
  • سطح آلایندگی موتور هم از جمله مهم‌ترین مشخصات فنی دامپتراک‌های کوماتسو به شمار می‌آید که در این خودروها حدود Tier۳ است.

البته فراموش نکنید که ما مشخصات فنی دامپتراک کوماتسو را برای کلیه‌ی دامپتراک‌های این شرکت در نظر گرفته ایم اما در مواقعی ممکن است برخی از تولیدات کوماتسو ویژگی‌هایی متمایز با ویژگی‌هایی فوق داشته باشند که در این صورت بهتر است شما ابتدا تمامی ویژگی‌های فنی دامپتراک کوماتسو در انواع مختلف را بررسی کنید و در نهایت بهترین دامپتراک را انتخاب نمایید.

سخن پایانی

از آنجایی که هزینه‌های خرید این خودروها بسیار بالا است، طبیعی است که هزینه‌های تعمیر آن‌ها هم بالا باشد. بنابراین باید بگوییم که امروزه هر قیمتی از دامپتراک‌ها به نگهداری‌های ویژه‌ای نیاز دارد؛ که اگر شما سهل انگاری کنید، ممکن است متحمل هزینه‌های بالای تعمیر این ماشین‌ها شوید. فراموش نکنید که ابتدا باید مشخصات فنی انواع دامپتراک کوماتسو را بشناسید و سپس اقدام به انجام تعمیرات کنید. ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا به صورت فنی، به بررسی یک سری از مهم ترین مشخصات دامپتراک کوماتسو بپردازیم، تا در انتخاب خود یک تصمیم منطقی و درست بگیریم. تراک کوماتسو تامین کننده قطعات دامپتراک کوماتسو در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *